
Det är fint att veta, någonstans, att det inte är så som de värsta teorierna gjort gällande: att Golfströmmen skulle vara på väg att vända eller helt enkelt dö ut.
Det innebär, för den som inte har stenkoll på de stora havsströmmarna, att den varma jätteströmmen från Mexikanska golfen som går hela vägen tvärs över Atlanten till norra Europa ser ut att envetet vilja fortsätta pumpa sitt väldigt livgivande vatten hela vägen hem till oss. Norra Europas främsta värmeelement verkar gilla oss ännu och fortsätter att lovebomba oss ännu ett tag.
Undergångshistorierna inkluderande totalt sabbat globalt klimat och enorma istider som sväljer inte minst hela Norden tycks med andra ord komma litet grann på kant.
Tänker att det är rätt skönt att veta, eftersom jag ännu inte hunnit finna ett bra arbete i Bangkok ännu och alltså inte är helt beredd på att flytta än.
Litet grann ska man kanske låta bli att raljera över det, men i första hand är jag faktiskt väldigt glad över att forskarna kunnat skriva av hotet tillsist. Tydligen har de tidigare minskade strömningarna mest rört sig om naturliga variationer och nu ökar strömmen trycket en aning igen.
Det här är ändå ett hot som hittills tagits på väldigt mycket allvar på somliga håll. Och naturligtvis har även Hollywood nappat på det, vilket även berättas om i den länkade artikeln. Filmen "Day After Tomorrow" handlar om en visserligen extremt överdriven utveckling runt om i Världen till följd av en döende Golfström och jag tror att även om filmen i sig mest är en söt och halvkomisk äventyrsmatiné på katastroffilmstemat, så har den säkert någonstans skrämt upp en eller annan en del.
Även om ingenting i närheten av filmen skulle kunna hända i verkligheten, så skulle en döende Golfström förmodligen ställa till en hel del elände för oss här uppe. Vi skulle säkert få utöka snöskottningsbudgeten en smula om vintrarna. Vilket jag, efter denna vintern, kan konstatera att vi nog verkligen skulle behöva i vilket fall som helst.
Är det verkligen bara jag som tycker att något riktigt på allvar har försämrats när det gäller just snöskottningen under de sista få vita vintrarna? Åtminstone i Stockholm.
Även om vi kan skriva av istiden, så skulle jag vilja veta vad som egentligen hände med snöskottningen...

Annars är jag mest glad över att rätt så många fler Golfar får andra färdvägar att ta inom relativt kort. De ska få en ny fin kringfartsled förbi Stockholm att surfa omkring på, vilket onekligen är på tiden.
Jag vet att mina miljöpartistiska vänner säkert får spel på mig även denna gången, men jag kan inte förstå varför massor av bilar som borde kunna ta sig fram i miljövänlig normalfart ska behöva släpa sig igenom Stockholms innerstad i en hastighet som får sköldpaddor att känna sig som sprintrar. Varken jag eller särskilt många andra förstår den totala aversionen mot bilar som många miljöpartister har.

Köerna i Stockholm idag är rena mordet. Inte bara för den extremt låga hastighetens skull, utan mycket på grund av de enorma mängder avgaser som bildas. Det måste, på ett eller annat vis, upphöra.
Jag är visserligen oerhört skeptisk till de drivmedel vi använder idag och ser fram emot alla de satsningar som nu görs inför framtiden för att finna bättre drivmedel. Men även kollektivtrafik, livsmedels- och varutransporter måste fram på vägarna för att kunna försörja såväl Stockholm som resten av landet. I ett miljöpartistiskt väglöst Sverige riskerar vi att inte kunna försörja landet med varor och tyvärr vågar jag säga att det dröjer väldigt länge innan vi helt kan ersätta alla person- och varutransporter i landet med enbart rälstrafik. Speciellt om tåget dessutom ska kunna konkurrera ut även flyget på sikt.
En sund och vettig ekoliberal klimatpolitik tar hänsyn till detta och ser till att skapa förutsättningar för morgondagens miljövänliga hjultransporter. Och jag ser fram emot att slippa en hel del av de enorma mängder avgaser som idag förpestar Stockholms innerstad.

En sund och vettig ekoliberal klimatpolitik innebär också att man i tid inser att de få leder som alls leder genom staden inte klarar av den tunga trafik de utsätts för idag. Att de idag är totalt underdimensionerade och riskerar att med tiden helt kollapsa. Exempelvis Essingeleden är ju i krampaktigt dåligt skick, trots allt. Vi har inte råd att inte avlasta. Och det behöver faktiskt inte vara så mycket svårare än så.
Visst säger tydligen sossarna nu att de vill se Förbifart Stockholm byggas, men jag litar inte ett dyft på de rödgröna, med tanke på att såväl Vänstern som Miljöpartiet säger blankt nej. Fint att sossarna kommit till insikt. Men jag tvivlar starkt på att de har styrkan att stå emot sina partners i detta. Dessutom tycks sossarna vara långt ifrån eniga, vilket ju också ställer till det en aning. Jag tror inte ett smack på att förbifarten blir klar inom överskådlig framtid om de rödgröna kommer till makten. Så enkelt är det. Oavsett hur mycket större sossarna nu är i proportion till de andra partierna och oavsett om de lyckas tysta den interna kritiken, så kan vi nog säkerligen räkna med att det i praktiken är Ohly och Wetterstrand som kommer att styra i den nya familjen. I detta fallet vore det väldigt olyckligt.
Avlastningen är nu säkrad och därmed de lägre utsläppen i innerstaden. Och livskvalitén för väldigt många kommer sannolikt att öka. Nu är det dags att börja se över kollektivtrafiklösningarna och att se till att bygga vidare på tänket kring trafikavgifterna i Stockholm. Tillsammans kan de tre benen bli basen för en framtidssäkrad och stabil trafiklösning för Stockholm i framtiden. Ett ansvar vi har gentemot inte bara stockholmarna utan mot hela Sverige och mot Världen.
Andra skriver:
Klamberg, Lotta Edholm, Gustav Andersson, Per Ankersjö, Johan Hedin, Per Pettersson, Rasmus Jonlund, Mats Perspektiv, Shywoman, Lando, Climate Scam, Linander, Jonas Pettersson, Daniel Claesson, Anders Krohn, Kent Persson, Gustav Andersson, Helen Törnqvist, Martin Persson, Peter Karlberg,
Intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)